Laiks- no 8. aprīļa līdz 12. aprīlim.
Vieta- Paco de Arcus, Portugāle
No 9.04.24- 11.04.24 Jelgavas Centra pamatskolas skolotāji- logopēde Aija Freimane, sākumskolas skolotājas Evija Dinsberga un Inga Tralmaka, svešvalodu skolotāja Ginta Tarvida piedalījās Erasmus+ projektā “ Lai iesaistītu, jāiesaistās”.
Projekta mērķis- darba vērošana un metodiskie paņēmieni sākumskolā Escola Basica Anselmo, Paco de Arcus, Portugāle
Projekta Erasmus+ ”Lai iesaistītu- jāiesaistās” ietvaros bija skolas darba ēnošana. Vērošanu veicām Escola Basica Anselmo, kura ietilpst Agrupamento de Escolas de Paço de Arcos. Skolā mācās 190 sākumskolas skolēni no 1.- 4. klasei, ir arī 2 pirmsskolas grupas. Mācības pirmajā klasē uzsāk no sešu gadu vecuma. Mācības notiek no plkst.8.30 līdz 15.00, pēcpusdienās ir iespēja apmeklēt interešu izglītību līdz plkst.16.30. Skola iesaistās “Blue School Project” un rūpējas par lietu otrreizēju izmantošanu. Novērojām, ka skolēni aktīvi iesaistās plastmasas korķīšu vākšanā ar mērķi iegūtos līdzekļus ziedot labdarībai. Katrā klasē ir 20-25 skolēni, no kuriem viens līdz trīs skolēni ir ar speciālām vajadzībām. Skolā ir bērni ar autismu, kā arī skolēni ar dažādām mācību grūtībām. Gan personāls, gan skolēni pret bērniem ar īpašām vajadzībām izturas saprotoši, draudzīgi un atbalstoši. Novērojām, kā mācībās tiek izmantotas atgādnes. Atgādnes bija gan klasē, gan individuāli uz galda. Ja skolēnam nepieciešams runas terapeits (logopēds), skola sadarbojas ar citām iestādēm un palīdz vecākiem nogādāt bērnus ar speciālām vajadzībām pie nepieciešamajiem speciālistiem. Katru pirmdienu notiek skolotāju darba sanāksmes, kurās informē kolēģus par plānoto un piesaista skolotāju, kurš sniegs atbalstu skolēniem ar speciālām vajadzībām. Skolotājiem reizi četros gados ir atestācija, ja ir pozitīvs novērtējums, ir algas pielikums.
Skolas dienas kārtībā tiek iekļauta pus stundas pauze un pusotras stundas atpūta, kuras laikā ir pieejamas siltās pusdienas. Atslodzes pauzei ir iekārtota vieta skolas pagalmā. Pauzes laikā, kad bērni uzturas pagalmā, bērnam ar speciālām vajadzībām (autisms) bija iespēja palikt klasē.
Projekta koordinatore Ana Martins pastāstīja mums par skolu un skolēniem. Skolā nav atbalsta komandas speciālistu- logopēdu, speciālo pedagogu, sociālo pedagogu vai skolotāju palīgu, bet ir pedagogi, kuri nodarbojas tikai ar skolēniem ar speciālām vajadzībām. Pēc nepieciešamības skolēniem tiek sniegts papildu individuālais atbalsts mazā grupā ārpus klases, piemēram, bibliotēkā. Sociālais pedagogs nav nepieciešams, jo ir skolas iekšējās kārtības noteikumi, kurus visi ievēro. Ja ir uzvedības problēmas, tiek veiktas sarunas ar vecākiem, un skolēns uz laiku tiek liegta iespēja apmeklēt pēcpusdienas papildu nodarbības. Mācību un atpūtas laikā skolas vārti slēgti.
Stundas vērojām dažādās sākumskolas klasēs. Stundās tiek pielietotas dažādas mācību metodes, kuras ir daudzveidīgas un aktīvas. Mācību procesā tiek iekļauti dažādi praktiski vingrinājumi. Trenēta kustību koordinācija kopā ar runas vingrinājumiem. Kā arī mācību vielas apguvei tiek izmantoti interaktīvie līdzekļi mācību uzdevumu izpildei.
Vērojām matemātikas mācību stundu un portugāļu valodas stundu otrajā klasē. Stundu gaita raita, skolēni aktīvi un patstāvīgi darbojas, skolotāja atbalsta un sniedz atgriezenisko saiti. Otra skolotāja sniedza atbalstu skolēniem ar mācību grūtībām. Matemātikas stundā skolēni strādāja ar matemātiskajām virknēm. Pauzes starp stundām nebija, uzreiz sākās portugāļu valodas stunda. Skolēni strādāja ar tekstu, lasīja, norakstīja tekstu, aizvietojot attēlus ar vārdiem, pievērsa uzmanību pareizrakstībai. Skolēni pēc darba pabeigšanas patstāvīgi atrada papildu nodarbi (ir sešas izvēles iespējas, piemēram, lasīt grāmatu, krāsot u.c.). Skolēniem ar mācību grūtībām materiāls bija pielāgots viņu spējām. Bērni ar speciālām vajadzībām iekļaujas kolektīvā un līdzdarbojas. Nodarbība ilgst 1 h 30 min.
Matemātikas stunda pirmajā klasē bija balstīta uz praktisko darbošanos skaitļu sastāva apgūšanā un otrā desmita skaitļu veidošanā. Skolēni aktīvi iesaistās un katram bija iespēja pārliecināties, kā veidojas pirmais un otrais desmits. Skolotāja un skolēni izskaidro un uzskatāmi parāda skaitļu sastāvu ar dažādiem mācību līdzekļiem – knaģiem, kociņiem, skaitīkļiem. Tika nostiprinātas skaitļošanas prasmes un skaitļu sastāvs. Novērojām, ka klasē ir dažādu tautību skolēni, otrs skolotājs sniedz atbalstu skolēniem ar vājām portugāļu valodas zināšanām. Nodarbība ilgst 60 min.
Projektu stundā pirmajā klasē novērojām, kā skolēni spriež par piesārņojumu laukos un pilsētvidē (pirms tam tika veikts sagatavošanās darbs – izveidots vides modelis), kā veic aprēķinus, cik iedzīvotāju dzīvo laukos un pilsētā, cik transporta vienību ir katrā vidē. Skolotāja rosināja skolēnus domāt, kur piesārņojums ir lielāks un kāpēc, kas to ietekmē. Skolēni diskutē, uzdod jautājumus, pamato savu viedokli.
Ceturtajā klasē vērojām integrētu nodarbību (Clil) projekta “Blue School Project” ietvaros. Skolēni vēroja BBC video par bruņurupučiem, lasīja tekstu par tiem, patstāvīgi strādāja ar teksta izpratni (noteikts laika limits), pēc tam visu pārrunāja un analizēja. Nodarbības laikā skolēni izspēlēja spēli un reflektēja par bruņurupuču saglabāšanu. Nodarbība saistoša un izglītojoša, skolēni ieinteresēti. Stundā piedalās arī otrs skolotājs un atbalsta skolēnus ar mācīšanās grūtībām. Nodarbība ilgst 1 h 30 min. Pēc nodarbības runājām ar skolotāju par pārbaudes darbu veidošanu, materiālu sagatavošanu, skolvadības elektronisko sistēmu.
Mūzikas nodarbība otrajā klasē iesākās ar iedziedāšanos. Mūzikas skolotāja uz tāfeles uzzīmēja shēmas, kuras jāizdzied. Skolēni aizrautīgi darbojās pāros. Nodarbības laikā klase nodziedāja vairākas dziesmas ar kustībām, kā arī ar mūzikas instrumentu. Skolotāja koriģē dziedājumu, skolēni ieklausās un izlabo. Stunda ilgst 1 h, skolēni ar interesi darbojas visas stundas garumā. Pēc stundas mums bija iespēja sarunāties arī ar klases audzinātāju par klases darba organizēšanu, par sadarbību ar vecākiem, aplūkojām mācību līdzekļus (grāmatas, skolēnu pierakstu klades, darba burtnīcas, projektu darbus).
Trešajā klasē vērojām starpdisciplināru nodarbību, kurā skolēni darbojās ar masas mērvienībām un gatavoja saldu našķi pēc receptes. Nodarbībā tika iekļauti tādi mācību priekšmeti kā matemātika, angļu valoda, tehnoloģijas. Pirms tam tika veikts sagatavošanās posms: izpētīta recepte, apgūti jēdzieni angļu valodā, aprēķināts nepieciešamais produktu daudzums. Nodarbības laikā skolēni pagatavoja saldo našķi, strādāja pāros un grupās. Pēc darba skolēni patstāvīgi sakārtoja savu darba vietu.
Pēc darba vērošanas skolā iepazinām Lisabonas kultūrvēsturiskos objektus, apmeklējām Santa Justa Lift, Arco da Rua Augusta, vecpilsētu un Castelo de S. Jorge.
Kopsavilkums
Pozitīvie novērojumi:
· integrēts, aktīvs, radošs, praktisks mācību process;
· radoši un enerģiski skolotāji;
· tehniskais nodrošinājums klasē;
· mācību līdzekļu nodrošinājums (gan darba burtnīcas, gan grāmatas, gan e-grāmatas), portatīvie datori;
· pēc stundām bērniem ir iespēja apmeklēt interešu izglītību;
· darba slodze 25 h skolā, 10 h papildu pienākumi;
· iekļaujoša izglītība;
· neviens nelieto mobilos telefonus skolā, jo uz skolu tos nevar ņemt;
· draudzīga, mierīga atmosfēra;
· slēgta skolas teritorija;
· iespēja aktīvi atpūsties skolas pagalmā;
· katru dienu 10 minūtes lasa grāmatas;
· pārdomāts rakstu darbu iekārtojums.