No 25.10- 28.10 Jelgavas Centra pamatskolas vadības komanda devās pirmajā Erasmus+ projekta “Lai iesaistītu, jāiesaistās” K1 programmas “individuālās
mobilitātes” darba vērošanas pasākumā Turcijā. Četru piepildītu dienu laikā tika apmeklētas 3 skolas (Namik Karamanci Fen Lisesi, Çaģlayan Ilkokulu un Baśari Koleji) sākumskola, ģimnāzija un privātā pamatskola, un Manavgatas izglītības departiments. Katram dalībniekam tika izstrādāts individuāls mērķis, par rezultātiem katras dienas noslēgumā tika organizēta diskusija. Galvenais mērķis bija saprast, kā, strādājot klasēs ar lielu skolēnu skaitu, tiek realizēta diferenciācija, kā skolēnus iesaistīt kopīgās diskusijās, kā strādāt ar talantīgiem skolēniem, kā organizēt ēdināšanu, kurā skolēni izmanto pašapkalpošanās sistēmu, un kā organizēt darbu skolā, lai iekļaujoša izglītība kļūtu par skolas ikdienu.
Darba vērošanas laikā tika apmeklētas 3 mācību stundas, vadītas 2 mācību stundas, organizētas sarunas ar skolu vadītājiem un vadītāju vietniekiem.
Secinājumi.
1. Skolas teritorija visās skolās ir slēgta, skolēni ārpus skolas teritorijas mācību laikā neiet.
2. Skolās tiek nodrošināta bērnu drošība.
3. Katrai skolai skolēniem ir skolas formas, kas veicina vienlīdzību un piederību skolai.
4. Skolās tiek realizētas visā valstī noteiktas patriotiskās audzināšanas tradīcijas. Katru pirmdienu pirms mācību procesa pie skolas tiek pacelts valsts karogs un dziedāta himna, tā signalizējot par mācību nedēļas sākumu un piektdienās, piedalities visiem skolēniem un dziedot himnu, karogs tiek nolaists, signalizējot par darba nedēļas noslēgumu. Skolas direktors ikreiz atgādina par veicamajiem darbiem un nākošajā nedēļā sagaidāmo. Skolās goda vietā ir redzams valsts dibinātāja portreti un krūšutēls. Visas vizītes laikā ļoti sajutām, ka pateiotisms ir dzīvs.
5. Skola lepojas ar skolēniem, kuri valsts pārbaudes darbos reitingā visas valsts mērogā ir virs 500.
6. Sākumskolas skolēni līdz 13 gadiem mobilos telefonus vispār neņem uz skolu, pamatskolas un vidusskolas skolēniem, ierodoties skolā, mobilie telefoni jānovieto īpašā klases skapītī pie dežuranta. Ja stundā būs nepieciešams telefons, par to skolēni vismaz dienu iepriekš tiek brīdināti.
7. Starpbrīžos bērni un jaunieši iet laukā, skolotāji dežūrē un pieskata, lai aktivitātes būru drošas.
8. Mācību stundās stundas sasniedzamais rezultāts ir jau ieradums gan skolotājiem, gan skolēniem, skolēni tiek iesaistīti diskusijās, aktīvā mācību procesā. Mācību process tiek organizēts tā, lai attīstītu sadarbības un sava darba analīzes prasmes. Stundā tiek nodrošināta atgriezeniskā saite un stundas refleksija par stundā paveikto.
9. Sākumskolas posmā liela uzmanība tiek pievērsta lasītprasmes attīstībai un loģiskās domāšanas attīstībai, organizējot īpašas mācību stundas, kurās skolēni mācās spēlēt loģiskās galda spēles, mācās spēlēt šahu.
10. Kaut arī vidējais skolēnu skaits klasēs ir 26-32 skolēni, bērni netiek dalīti mazākās grupās. Līdz ar to stundās skolotāji īpašu uzmanību pievērš aktīvās stundas organizēšanas principiem.
11. Skolās ikdienas sarbs tiek organizēts tā, lai skolēni iesaistītos ikdienas darbā, svētku sagatavošanā un realizācijā.
Emocijas, iegūtā informācija un pieredze ir milzīga. Vēl paies kāds laiks, lai saprastu, kas ir tas, ko pārņemsim, kas ir tas, ko jau darām un darīsim turpmāk.