No 22.-26.oktobrim projekta Erasmus+ ‘’Lai iesaistītos, jāiesaistās’’ ietvaros 6 Jelgavas Centra pamatskolas skolotājas piedalījšs skolas darba ēnošanā Spānijā, Granādā. Vērošana notika Colegio San Isidoro skolā. Šīs skolas ēka ir viena no vecākajām, tā celta 1887. gadā (ēkai 137 gadi). Skola dibināta 1996. gadā. Skolā mācās 350 skolēnu: sākot no bērnudārza posma (arī divgadnieku grupa) līdz universitātes vecumam. Bērnudārza grupiņās bērnu skaits no 4 – 9, skolas vecuma bērnu skaits klasēs no 10 – 25. Bērnu skaits klasēs neliels. Katrā klašu grupā ir viens komplekts. Skolas ir tik nelielas, jo 500 metru rādiusā atrodas vēl 10 citas skolas, līdz ar to mācību iestādes nav noslogotas.
Mācības 1. klasē bērni uzsāk no 6 gadu vecuma. Mācības notiek no plkst. 9:00 līdz 13:00, bet divas reizes nedēļā skolēniem plkst. 15:00 jāatgriežas uz mācībām skolā, kas ilgst līdz plkst. 17:30. Stundas tiek organizētas blokos. Pa divām pēc kārtas. Tas ir pusstundas atpūta. Bērni var zīmēt, krāsot, lasīt grāmatas, spēlēt galda spēles, doties skolas pagalmā. Kamēr jaunāko klašu skolēni atrodas ārā, tikmēr lielākajiem notiek stundas, un otrādi, lai neveidotos skolas pagalmā drūzma.
Skolā ir viens bērns ar īpašām vajadzībām. Viņš tiek iekļauts klasē, taču, ja rodas problēmas, tad bērns tiek izņemts no klases un ar viņu strādā individuāli. Klasēs ir arī skolēni, kas ieradušies no citām valstīm (Ķīna, Ukraina, Krievija, Amerika, Maroka). Spāņu valodu viņi apgūst atrodoties spāņu vidē, komunicējot ar klasesbiedriem. Ja nepieciešams, pedagogs bērnam paskaidro, palīdz.
1. – 3. klašu skolēni kopj nelielu dārziņu, kurā iestādīti dažādi augi. Skolas vadībai ir vēlme ieviest interesantu tradīciju. Ja projekta ietvaros ciemos ierodas pedagogi vai pusaudži no citas valsts, tad tiek dāvināts kāds augs, kas raksturīgs tai valstij. Pedagogi kopīgi ar skolēniem to iestādītu un varētu vērot, kā tas aug un, kas izveidosies.
Katru gadu skolā tiek izvirzīta tēma. Šī gada tēma ir ūdens. Saistībā ar gada tēmu tiek dekorēta skola, kā arī piedalīšanās dažādos projektos vai izpētēs saistībā ar tēmu.
Skolotājas Elvīra un Inta vēroja spāņu valodu 1. klasē. Stundā skolēni darbojās ar darba burtnīcu. Skolēni skaņoja, lasīja zilbes, pilnveidoja glītrakstu. Burtnīcas ir rūtiņu formātā, bet ar novilktām pāri līnijām, lai ievērotu burtu slīpumu.
Skolotājas Santa un Gita piedalījās spāņu valodas stundā 2. klasei tika strādāts ar darba burtnīcu. Temats – sinonīmi. Bērni lasīja, tekstā ierakstīja trūkstošos vārdus. Centās atminēt vārdus pēc apraksta. Darbs noritēja aktīvi. Stundas beigu daļā skolotāja katram pārbaudīja stundas veikumu, sniedza komentāru par to, kas vēl jāuzlabo vai arī paslavēja.
Skolotājas Sanita un Ilze vēroja mūzikas stundu 4. klasei. Skolēni rakstīja pārbaudes darbu. Darba laikā skolotāja sniedza skolēniem atbalstu, uzmundrināja, uzvedināja uz pareizo atbildi. Tie, kas darbu pabeidza ātrāk, klusām darbojās darba burtnīcā. Klasē atmosfēra bija mierīga.
Visās stundās skolēni raksta tikai ar zīmuli. Tas ir domāts tam, lai kļūdīšanās gadījumā skolotājs kļūdu izdzēš un skolēnam ir iespēja rakstīt pa jaunu un pareizi. Tādā veidā burtnīcas nav sarakstītas ar skolotāja piezīmēm vai komentāriem. Skolotājs ievelk tikai ķeksi, ja darbs ir paveikts labi. Stundās skolēni darbojās aktīvi, sekoja notiekošajam līdzi.
Mācību grāmatas skolēniem nodrošina skola, taču darba burtnīcas jāiegādājas pašiem. Skolas modelis – daļēji valsts, daļēji privāta. Skolēniem līdz 16 gadu vecumam mācības ir bezmaksas, pēc tam maksa ir 300 eiro mēnesī. Skolēni katru dienu tērpti skolas formā, tā ir obligāta līdz 16 gadiem.
3 reizes gadā skolēni kārto testu, lai noteiktu bērna zināšanu līmeni katrā jomā. Vērtējumā tiek iekļauta gan attieksme pret mācību darbu, gan piedalīšanās stundās, gan dinamika. Ja skolēnam ir problēmas ar uzvedību vai mācībām, uz pārrunām tiek izsaukti vecāki. Bez tā skolotājs katru mēnesi sazinās ar bērna vecākiem un sniedz atgriezenisko saiti par panākumiem.
Mācību laikā skolas vārti ir slēgti. Ēdienu skolā uz vietas negatavo, to pieved gatavu. Bērnudārza grupiņās nodarbības notiek ļoti mierīgā gaisotnē, ar mūziku fonā. Skolas teritorija ir slēgta. Bērni gan no rīta, gan pēc stundām tiek nodoti skolotājam/ vecākam pie vārtiem ‘’no rokas rokā’’. Nododot skolēnu vecākam dienas beigās, skolotājs pastāsta, kā dienas garumā viņam ir veicies.
Pēc darba vērošanas skolā, iepazinām Granadas kultūrvēsturiskos objektus.
Kopsavilkums
Pozitīvie vērojumi:
• Darbs stundās norisinās aktīvi, draudzīgā gaisotnē;
• Skolotāji strādā aizrautīgi un enerģiski;
• Tehniskais nodrošinājums klasēs;
• Mācību grāmatu nodrošinājums;
• Iespēja darboties praktiski un integrēti;
• Iekļaujoša izglītība;
• Mobilie telefoni skolā netiek lietoti;
• Slēgta skolas teritorija.
31.10.2024