Laiks- no 13. marta līdz 15.martam.
Vieta- Sicīlija, Enna, Itālija
No 13.03.24- 13.03.24 Jelgavas Centra pamatskolas atblasta komandas sastāvs- logopēde Iluta Kronberga, skolotāja palīgs –Līga Ušacka, sociālais pedagogs Santa Lejniece un speciālais pedagogs Līga Pērkone piedalījās Erasmus+ projektā “ Lai iesaistītu- jāiesaistās”.
Projekta mērķis- iekļaujošā izglītība Sicīlijā, Ennā.
Projekta Erasmus+ ”Lai iesaistītu- jāiesaistās” ietvaros bija arī skolas darba ēnošana. Sicīlijas pilsētas Enna skolā- Instituto Comprensivo Statale Negale –Saverese notika arī darba ēnošana. Skolā mācās 950 skolēni. Visi skolas skolēni ir sadalīti 5 skolās- pirmsskola no 2-5 gadi, sākumskola no 6-11 gadi, pamatskola no 11-15 gadiem. Sicīlijas pilsētā Enna apmeklējām pirmskolu, sākumskolu un pamatskolu. Skolā, kas nosaukta itāļu komponista vārdā, tiek realizēta iekļaujošā izglītība. Vienā klasē ir 20-25 skolēni, no kuriem tikai viens līdz divi skolēni drīkst būt ar īpašām vajadzībām. Katram skolēnam ar īpašām vajadzībām-mācīšanās, uzvedības, kustību traucējumi u.t.t, ir viens asistents. Bērni ar valodas traucējumiem vai nerunājošie, ar autismu, dauna sindromu, ar kustību traucējumiem un tā tālāk, saziņai izmanto dažādas piktogrammas. Piktogrammas, kuras tiek izstrādātas saziņai ir gan pašam bērnam individuāli pakarinātas kaklā, gan asistentam, gan arī izvietotas pa visu skolu. Gan personāls, gan skolēni pret bērniem ar īpašām vajadzībām izturas saprotoši, pretimnākoši, draudzīgi, iekļaujoši, atbalstoši. Novērojām kā mācībās tiek izmantotas atgādnes. Atgādnes bija visapkārt klasēs un katram individuāli uz galda.
1.diena, 13. marts, trešdiena
Apmeklējām pirmsskolu un sākumskolu. Pirmskolā bija astoņas grupiņas. Mums ļāva ielūkoties grupiņā, kurā bija divi bērni ar īpašām vajadzībām- bērns ar uzvedības traucējumiem un bērns ar uzmanības deficīta sindromu. Katram no bērniem ar īpašajām vajadzībām bija savs asistents. Šajā grupā bija jaukta vecuma bērni no 3-5 gadi. Grupā strādāja viena skolotāja un vēl divas topošās skolotājas no vietējās universitātes, kuras, lai uzkrātu pieredzi un praktizētos, trīs reizes nedēļā apmeklē pirmskolu, un palīdz skolotājai, un asistentiem ikdienas darbā ar bērniem. Pirmskolas bērni pirmskolā atrodas no plkst. 8.00- 13.00. Bērni ēd līdzi paņemto ēdienu pusdienu kastītēs. Pirmskolā ēdiens bērniem netiek nodrošināts.
Viss notiek vienā telpā- mācās, ēd, vingro, rotaļājas. Kopā ar bērniem iesaistījāmies arī muzikālajā pauzītē- klausījāmies skaņdarbu, kuru paspilgtināja skolotājas stāstījums, kuru bērni kopā ar mums realizēja kustībās.
Sākumskolā mūsu pirmais pārsteigums bija mūsu vārdi uz ziņojuma dēļa kā arī abu valstu karogi kā sadraudzības simbols. Sākumskolā bērni mācās no 1-5 klasei. Mācības pirmajā klasē uzsāk no sešu gadu vecuma. Stundās tiek pielietotas dažādas mācību metodes, kuras ir daudzveidīgas un aktīvas. Mācību procesā tiek iekļauti dažādi praktiski vingrinājumi. Trenēta kustību koordinācija kopā ar runas vingrinājumiem. Kā arī mācību vielas apguvei tiek izmantoti interaktīvie līdzekļi mācību uzdevumu izpildei. Vērojām dzimtās valodas mācību stundu- literatūru pirmajā klasē. Skolotāji ļoti radoši pieiet mācību stundas organizācijai, plānošanai un realizācijai. Mācību stunda iesākas ar emocionālu literārā darba lasījumu. Stāsts bija par robotiņu, kurš saplīsa un vēršas pēc palīdzības pie bērniem, lai tie palīdz viņu salabot. Pēc tam bērni sadalās pa centriem- valodas, matemātikas, tehnoloģiju, mākslas. Bērni ar īpašajām vajadzībām ļoti organiski un viegli iekļaujas kolektīvā un aktīvi līdzdarbojas.
Skolas dienas kārtībā tiek iekļauta arī atpūtas, atslodzes pauzes, kuras tiek realizētas caur kādu no mācību priekšmetiem. Šādai atslodzes pauzei ir iekārtota vieta skolas centrā. Šajā atpūtas atslodzes vietā brīvi var nākt arī bērni ar īpašajām vajadzībām brīžos, ja jūtas noguruši no mācību procesa, vai arī asistents realizē individuālo apmācību, ņemot vērā bērna emocionālo psiholoģisko stāvokli. Kopā ar piektās klases skolēniem mēs izdzīvojām šādu pauzi, kura tika realizēta caur angļu valodas apguvi un muzikālo pavadījumu, un kustībām. Nodarbībā piedalījās arī bērns ar dauna sindromu
2.diena, 14.marts, ceturtdiena
Apmeklējām pamatskolu. Skolēni mūs sagaidīja ar orķestri. Orķestrī spēlēja bērni ar īpašām vajadzībām. Bērni ar īpašām vajadzībām tiek iesaistīti visos iespējamajos veidos. Skolas direktore- prezidente pastāstīja mums par skolu un skolēniem. Skolā nav atbalsta komandas speciālistu- logopēdu, speciālo pedagogu, sociālo pedagogu vai skolotāju palīgu ir tikai asistenti. Ja skolai ir nepieciešams psihologs, logopēds, sociālais pedagogs, vai speciālais pedagogs, tad tiek rakstīts projekts vai meklēti līdzekļi, lai uz laiku varētu piesaistīt šos speciālistus. Skola sadarbojas arī ar citām iestādēm un palīdz vecākiem nogādāt bērnus ar speciālām vajadzībām pie nepieciešamajiem speciālistiem. Pamatskolā bērni mācās no piektās līdz devītajai klasei. Skolā bērni no klases uz klasi pārvietojas skolotāju pavadībā. Durvis stāvos tiek slēgtas arī starpbrīžos. Katrā stāvā dežūrē dežurants, kurš atbildīgs par kārtību gaiteņos.. Skola ir ar muzikālu novirzienu, jo nosaukta slavena itāļu komponista vārdā. Mums tiek piedāvāta iespēja piedalīties mūzikas stundā septītajā klasē. Mūzikas stundā skolotājs vispirms iepazīstina bērnus ar stundas mērķi un uzdevumiem, kuri palīdzēs šo mērķi sasniegt. Pēc tam aicina noklausīties skaņdarbu, izskaidro skaņdarba galveno būtību, pēc tam tiek atskaņots skaņdarbs, kuru bērni ritmizējot izskandina ar skaņu žestiem pēc uz tāfeles uzrakstītā nošu ritma.
Pēc nodarbībām skolā dodamies uz Sicīlijas galvaspilsētu Katāniju, kur kopā ar skolas kolektīvu piedalāmies saviesīgā pasākumā.
3.diena 15. marts piektdiena
No rīta skolas direktore ar personīgo transportu nogādā mūs Ennā un pēc darba vērošanas atkal braucam uz Katāniju, lai iepazītos ar kultūrvēsturiskajām vietām.
Šodien apmeklējot pamatskolu mums tika piedāvāts novērot un līdzdarboties divās mācību stundās- mākslas stundā un dizaina un tehnoloģiju stundā. Mākslas stundā skolēni sākumā noskatījās video par papīra izgatavošanas vēsturi, pēc tam grupās radīja savu papīru. Skolēni no pašu radītā papīra veidoja apsveikuma kartiņas. Mākslas skolotāja skaidroja, ka mākslas nodarbības tiek likts uzsvars uz lietu otreizēju izmantošanu. Savukārt tehnoloģiju stundā tika demonstrēti skolēnu veidotie roboti un viņu prasmes- robotika.
Kopsavilkums
Pozitīvie novērojumi:
· Integrēts, aktīvs, radošs, praktisks mācību process;
· Motivēti, radoši, emocionāli skolotāji( lai kļūtu par skolotāju Itālijā ir jāpieliek lielas pūles- iegūsti izglītību, strādā kā skolotājs aizvietotājs un krāj punktus, kad sakrāti punkti, tad jākārto skolotāja eksāmens, pēc kura atliek gaidīt piedāvājumus no skolām);
· Mazs skolēnu skaits klasēs;
· Pārdomāts klases vides iekārtojums;
· Pēc stundām bērni dodas mājās;
· Darba slodze 18h;
· Iekļaujoša izglītība;
· Skolas formas, gan pirmsskolai, gan pamatskolai, gan sākumskolai.
· Neviens nelieto mobilos telefonus skolā;
· Neviens nelieto cigaretes skolā;
Negatīvie novērojumi:
· Nav atbalsta personāla;
· Skolas apkārtējā vide;
· Pusdienas tiek nodrošinātas tikai tiem, kuri maksā par tām;
· Nav bibliotēkas;
· Skolas direktors ir tikai uz 6 gadiem, pēc tam notiek rotācija;
· Nav garderobes